Skip to content

hvem er I?

____________.com

Nyt navn

Et firmanavn er ikke bare et firmanavn. Dit firmanavn er typisk det første, som din målgruppe præsenteres for, og derfor er det alfa og omega, at navnet tiltrækker opmærksomhed og vækker potentielle kunders nysgerrighed. Optimalt set skal dit firmanavn være så godt, at det bliver husket og associeret med noget positivt.

Et godt firmanavn skaber ikke salg i sig selv, men det kan bringe dig et skridt tættere på målgruppen, og det giver dig chancen for at kommunikere dine budskaber og værdier til dine potentielle kunder. Omvendt kan et dårligt firmanavn, der ikke signalerer firmaets værdier eller historie, skabe afstand til potentielle kunder. Derfor betaler det sig at bruge tid og energi på at få udviklet det helt rigtige virksomhedsnavn.

 

Alle disse spørgsmål – og mange andre – vil jeg forsøge at besvare på denne underside.

I samme ombæring vil jeg gerne gøre opmærksom på, at jeg har mere end 20 års erfaring inden for brandbuilding og brandidentitet. Hvad end du leder efter et navn til en startup, eller om du ønsker at ændre et eksisterende firmanavn, så er jeg klar til at byde ind med min ekspertise. Jeg kan også hjælpe med at udvikle navne til produkter, produktlinjer, datterselskaber osv.

 

firmaNAVN & LOGOdesign

Hvad definerer et godt firmanavn?

Der findes både gode og dårlige firmanavne. Nogle firmanavne er blevet valgt mere eller mindre tilfældigt, mens der ligger mange tanker og overvejelser bag andre firmanavne. Det behøver ikke nødvendigvis at tage hverken uger, måneder eller år at finde et velfungerende firmanavn, men det er et faktum, at der ligger mange tanker og overvejelser bag nogle af de firmanavne, som vi husker allerbedst. Der findes ikke en egentlig definition på det perfekte firmanavn, men jeg kommer gerne med nogle input omkring, hvilke kriterier et virksomhedsnavn bør opfylde.

Nogle af de bedste firmanavne har følgende til fælles:

Ovenstående er noget af det, jeg har med i baghovedet, når jeg udvikler firmanavne på vegne af mine kunder.

Hvad definerer et godt firmanavn i din verden?

Derfor er et godt virksomhedsnavn guld værd

Det betaler sig at investere både tid og penge i at finde det helt rigtige virksomhedsnavn. Det er nemlig hverken dit logo, din hjemmeside eller din brochure, der skal tiltrække opmærksomhed i første omgang. Det er dit firmanavn.

Din målgruppe eksponeres for adskillige indtryk hver dag. Nye virksomheder og services ser dagens lys, og der er derfor hård konkurrence om målgruppens opmærksomhed. Derfor er din vigtigste opgave at sørge for, at dit firmanavn og dit brand bliver husket.

Hvad end en potentiel kunde stifter bekendtskab med din virksomhed via det ene eller andet medie, så er det netop dit firmanavn, som den potentielle kunde først ser eller hører.


Så værdifuldt er det gode firmanavn:

Jeg har mange års erfaring med at udvikle navne og brands

Hos Pure Lines tilbyder jeg ikke kun design af visuel identitet. Jeg beskæftiger mig også med brandbuilding, herunder udvikling af navne og brands for såvel nye som etablerede virksomheder. Dette har jeg arbejdet med i mere end 20 år. Gennem årene har jeg været med til at vække mange brands til live, og det er noget, jeg har en stor passion for. Som person er jeg både kreativ og struktureret, og jeg ved, hvad der skal til for at skabe et brand, der sender klare og professionelle signaler til markedet. Derfor er du i trygge og kompetente hænder hos mig. Mangler du et nyt navn til din virksomhed, produktlinje, service eller noget helt fjerde, så kontakt mig og lad os tale om mulighederne.

Køb af relevant(e) domæne(r)

Et godt firmanavn er i sig selv meget værdifuldt, men det bliver endnu mere værd, hvis man også kan få det rigtige domæne. I mit firma, Pure Lines, har jeg f.eks. købt domænenavnet PureLines.dk, der er det bedste domænenavn for mit vedkommende.

Der er rift om de gode domæner, og derfor er der heller ingen garanti for, at det ønskede domæne er ledigt. Spørgsmålet er så, om du vil finde et andet firmanavn, eller om du vil gå med et alternativt domænenavn. I førnævnte eksempel kunne jeg f.eks. have valgt at købe domænenavnet PureLines-Kommunikation.dk, hvis ikke PureLines.dk havde været ledigt.

Hvilken .adresse?

Hvad angår køb af domæner, så giver det mening at overveje, om endelsen skal være .dk, .com eller noget helt tredje. Den rette løsning afhænger af, om man udelukkende vil henvende sig til danske kunder, eller om man har planer om at træde ind på udenlandske markeder. For en sikkerheds skyld vil det give god mening at købe domæner med flere forskellige endelser, hvis de ønskede domæner er ledige.

 

Beskyttelse af virksomhedsnavne

Det er et vigtigt skridt, på vejen mod at skabe et stærkt brand, at finde det rigtige firmanavn. Inden du tager hul på den vigtige branding, bør du dog overveje, om dit nye virksomhedsnavn skal varemærkeregistreres. Dette kan ske hos Patent- & Varemærkestyrelsen. Det er også muligt at varemærkeregistrere et virksomhedsnavn via en advokat.

Jeg er ikke specialist i ophavsrettigheder eller varemærkeregistrering, men jeg samarbejder med dygtige advokater, der kan hjælpe med bl.a. varemærkeregistrering.

Typisk tager det 8-12 uger at behandle en ansøgning vedr. varemærkeregistrering.

 

Design, visuel identitet, UI/UX design har jeg lavet for:

Grundfos
arla-logo
DMJX
legoland
lego
Capgemini
bdo-logo
aarhus-kommune-logo
region-midt
vestas
eg
jyllands-posten